الأحد، 22 يناير 2012

في زحمة الحياة ناس

عارفةسكتها وناس تايهين
وناس خدودها علي ايدها ساندين
وناس خدودها فرحانين
وعجوز في التمانين
عايش بقلب عشرين
وشاب قلبه شاخ وحزين
وناس مش عاتله الهم
وناس بتاكلها بالدم
وناس راضيه وناس جعانين
وناس عن الحياه رايحين
وناس ليها جايين
ناس علي مهلها
وناس متصربعين
ناس بتتباها بفاسدها
وناس تكلها بدقه ورغفين
وناس ما تعرف ربنا
وناس ليه متقيين
وناس كتير وفيه
ونا س كتير خاينين
وعلي كده فيه ناس
في الدنيا مسكين
وناس م تفرق معاهم
عايشين أو ميتين
=============
واحد غتت بيعكس واحده لمضه
هو ..يارتيني سيجاره فمك
هي.. يا سم مبعقبش
هو..بموت فيك
هي ..ده علي اساس إني تربه
هو.. انا مش بشتغلك
هى ..تكونش شايفني مفرش
هو..بدوب فيك
هي..لأيا واد سكر
هو..عذبتيني حرام عليك
هي.. يخرب بيتك ليه جهنم انا
هو..انت بتمدى ليه كده وراك ميعاد
هي.. لأورايا حمار
هو..انا مستعجل القرب منك
هي..عادى باين عليك مست...عجل
هو.. ياستي إن جاز ليه أبوس إيديك اسمعيني
ابعد ياسقيل بلا إنجاز ولا إنسبرتو
الشرطه مسكته
هو رحت في داهيه يخرب بيتك
هى...البيت بيتك

==========

صمت السكات في قلبي نطق
قلبي إرتعد اتنفض
لما إترمي الولد علي أرضها
بيدور علي حلمه اللي إتسرق
وبدمه إتخضبت إيدين الثكالي
والأرامل الحزانا
علي مدبحك يامصر
انا مش ضحيه
انا شهيد انا ياسين وانت بهيه
زى النهارده اتولدت من جديد
زفتني يامصر الملايكة
لحور العين وانا سعيد
يمكن وحشاني بلادى
وحشاني عيون بحبها
وحشاني قلوب كنت بتدفا بحضنها
عامله آيه يامصر دمي راح
ولا فجرك لاح
ولقي جزاته اللي بيك غدر
أوع يامصر يكون ظهرك إنكسر
واللي مت عشانه إنحصر
في سقوط نظام
ووقفة إعتصام
لأ يامصر الحر فيكي م قام
وانتفض إلا عشان يرجع الغزل لنولك
علشان قطنك يفرح عيونك
علشان رغيفك يبقي من أرض خيرك
علشان ولادك يرجعولك
والبسمه تاني ترجع لوش النهار
وتعود ليالي الصحبه والسمار
انا الشهيد يابهيه انا ياسين
زى النهارده إتولد من جديد
===============




هناك تعليق واحد:

Beram ElMasry يقول...

الأخت الكريمة وفاء بركات
يخيل لي أن قولي لم ينال القبول عند البطة رغم اني اكلت شوال مش حفان واحجمت عن نشر سؤالي عن هذا الفتور مع الاحاطة اني عدت الى قريتي في هذه الايام وبها اقيم أما انتي فلكي كل الاعتزاز والتقدير لقلبك الطيب الطاهر
تحياتي ولا سلام مع بني اسرائيل