الأحد، 25 ديسمبر 2011

صندوق ذكرياتي

صندوق ذكرياتي


هناك في دولابي علي رف
صندوق ذكرياتي
جواه جوابات
لونها أزرق
ووردات ورقها جف
لكن ريحتها فيها
لونها بمبي وأحمر
بشوفها قلبي يدق
بخاف قوى عليها
من الرقه هي أرق
أفتح الجوابات أأراها
مع أني حفظها حرف حرف
وكل مره أحس
إني أول مرة أشوفها
وأرجع أيامي أعيشها
وألقط دمعة عيوني
ولو جم سألوني
أأول عيني بترف
مسكت سلسله فضه
حضنتها بكفي
قربتها من خدى
وضمتها لصدرى
ودماغي لفت لف
أيام عدت عليه
بسرعة ووسنيني
راحت معاها
وحبي خالف ميعاده
ليه بيه يغدر
وليه طال بعاده
بستني أملي يرجع
وانا حسامح وأعذر
ده انا زرعه وحصاده
علي إيده الهوا إتعلمته
ولاعمرى في خونته
طب ليه بقي النسيان
ياترى اللي بيربط بينا
هناك في دولابي
علي رف
صندوق ذكرياتي
وحب كأنه مكان
===================

عالق بأنا بأسوارك

إفتحي بابك
مازلت عالقا بأسوارك
إن مت سأكون ضحيتك
وإن عشت سأظل أحلم
بأني أنعم بجوارك
لا تزعني لعنادك
لم أقصد يوما
التلاعب بعواطفك
أوأستهين بكلامك
إسمعيني من حقي الدفاع
عن سقطاتي التي تدعينها
سأقدم لك إعذارى
ولك أن تقبليها وترفضينها
حبيبتي دوماسئ الحظ أنا
تحول الظروف دون أن
أحقق وعودى معك
لكن صدقيني ليس بنيتي
يوما أودعك
لاأني لاأستطيع
العيش دونك
وأن تمر لحظة
دون أن أسمعك
إفتحي لي بربك
مازلت عالقا بأسوارك
إن مت سأكون ضحيتك
وإن عشت سأظل أحلم
أني أنعم بجوارك
==========================

أسير الملكه



شيدت قصرا كالقلاع
كما كنت تحلمين
عالي الأسوارغلقت أبوابه
وأعطيت لك أقفاله
كما آمرتين
وتسلقت أسواره
وتجولت حجراته
أبحث عنك وها انا
بكامل إيرادتي
أرجوك لي تأسيرين
فأنا أسيرا لقلبك
ولم أكن أبدا حزين
لكن لماذا لاتتكلمين
لما عني تبعدين
أخائفتا مني
أن آمل يوما سجنك
وأتركك تتألمين
لا يحبيبتي فقط سئمت
التنقل من غصن لأخر
وأنا لقلبك وعينك
أ سير نحو أسرك
دون غيرك
فلاتخافين
==============
إعتصام

معتصم في ميدان حبك
أعزل دون سلاح
طالبا في الحب قربك
أشترط سكن قلبك
وأن أشغل لبك
وأن أكون فجرك وضيك
فهل تستجيبين ياشمس الصباح
لا ترشقيني بنظراتك
فقلبي عليل لايتحمل سهامك
تتراقص علي شفاهك كلماتك
تتلعثمين تريدين أن تصرخي
ليملأ الكون صياحك بأنك
لي تحبين
ولكن تأبين
يمنعك عندك يمنعك حياءك
أن تستجبين
حبيبتي إنك تترتجفين
تتشابك أصبع يداك
تارة بشعرك تعبثين
وتاره لحبات الندى تمسحين
سأظل معتصما
حتي إستسلامك لي
وإلا سيتأجج قلبي بنار حبك
وعندما تحاولين إطفائي
معي ستحترقين


=================

سيئت الظن بيه
انا مش سكن قصور
ولانوم علي حرير ناعم
لكن بارد
انا أسكن في قلب كبير
وانام علي حصير
وأشعربحب فيه سايد
نسمع نبض قلوبنا
لقمة رضا تشبعنا
كلمه حلوة تجمعنا
نفهم بعض بعيونا
حتي لو صوتنا ساكت
يعيش طموحي بقناعه وتفكير
من غير ما يكون لي عليه تأثير
نفكر مع بعضنا
نكمل أحلا منا سوى
نسافر نطير في السما
أو نروح في أرض فضا
مش عايزه قلب أسير
مش عايزه حب كسير
عايزه قلب كبير
عايزه إيد معايا تشقي
وجنب بعض خطواينا نسير
وحتي آخر النهاية
مقاصدنا تكون للخير
عايزه قلب خاشع لربه ويتقيه
وإن الزمان مال بينا
نسند علي بعضنا
هو يقويني وانا أقويه
هي دى كل الحكاية
من غير أسر وقصور
بالحب والرضا
ونفس طيبه
تعيش أحلي حياه
غني مستور




ليست هناك تعليقات: